Kätilölehti – Tidskrift för Barnmorskor

Kätilölehti on alalla työskenteleville ja alan opiskelijoille tarkoitettu ammattilehti ja täydennyskoulutusväline. Lehti lähetetään jäsenetuna jokaiselle Kätilöliiton jäsenelle. Lisäksi lehteä lähetetään tilattuna ja ilmaiskappaleina useihin kirjastoihin, oppilaitoksiin, sairaaloihin ja muille yhteistyökumppaneille. Lehteä voi tilata myös vuositilauksena.

Kätilölehti ilmestyy vuonna 2024 kuudesti: viisi kertaa 52-sivuisena, 210 x 280 mm -kokoisena paperijulkaisuna ja kerran digitaalisena kaikille avoimena nettijulkaisuna. Paperilehden painos on noin 3000–4000 kpl.

Kätilölehti 2024

1/24 DIGINUMERO (ilmestyy avoimesti verkossa)
Kätilön arki
Ilmestyy 13.2.
ilmoitusvaraukset viimeistään 8.12.2023

2/24 Elämänkaaren eri vaiheet
Ilmestyy 11.4.
ilmoitusvaraukset viimeistään 9.2.

3/24 Yhteistyö
Ilmestyy 12.6.
ilmoitusvaraukset viimeistään 5.4.

4/24 Kipu ja kivunlievitys
Ilmestyy 18.9.
ilmoitusvaraukset viimeistään 7.6.

5/24 Kädentaidot
Ilmestyy 30.10.
ilmoitusvaraukset viimeistään 30.8.

6/24 Vauva ja perhe
Ilmestyy 18.12.
ilmoitusvaraukset viimeistään 4.10.

Haluatko ilmoittaa Kätilölehdessä?

Kätilölehti on mainio ilmoituskanava, kun haluat tavoittaa joukon aktiivisia ja aikaansa seuraavia seksuaali- ja lisääntymisterveyden asiantuntijoita eri puolilta Suomea.

Kätilöliiton julkaisema Kätilölehti on ilmestynyt jo yli 125 vuoden ajan ja se on yksi Suomen vanhimpia ammattilehtiä. Ilmoittamalla Kätilölehdessä tavoitat tuhansia kätilöitä ympäri Suomen sekä ison joukon muita aihepiiristä kiinnostuneita lukijoita neuvoloissa, oppilaitoksissa, kirjastoissa ja sairaaloissa.

Kätilölehti on mainio paikka kertoa niin kätilöitä kuin heidän asiakkaitaan kiinnostavista tuotteista ja palveluista: ammattikirjallisuudesta työvälineisiin sekä erilaisista kulutustavaroista aina vapaa-ajan harrastuksiin.

Lue lisää ilmoittelusta Kätilölehdestä

Risuja, ruusuja, ideoita?

Haluatko antaa palautetta lehden tekijöille? Onko sinulla hyvä juttuidea tai toive? Haluatko tilata Kätilölehden itsellesi?

Olipa asiasi mikä hyvänsä, voit lähettää viestin Kätilölehdelle alla olevalla lomakkeella.

Uusin numero

Päätoimittaja
Sanna Lönnfors
paatoimittaja (at) suomenkatiloliitto.fi

Svenskspråkig redaktör
Anna Sundqvist
anna.sundqvist (at) suomenkatiloliitto.fi

Taittaja/toimittaja/ilmoitusneuvonta
Riikka Helakisa
taitto (at) suomenkatiloliitto.fi

Kätilölehden nettijatkot

Tilaushinnat 2024

6 numeroa/vuosi*

Suomi ja muut pohjoismaat 70 €/v

Muut maat 85 €/v

Irtonumero 15 €/kpl

Lehden tilaushinnoista mediatoimistoalennus on –15 %.

Laskutuksen jälkeen tapahtuvia tilauksen peruutuksia ei hyvitetä.

Kätilölehti ei ole arvonlisäveron piirissä, hinnat alv 0 %.

* Yksi numeroista on digitaalinen ja
julkaistaan Kätilöliiton sivuilla vapaasti luettavana versiona.

Aiemmat numerot

Teemana lisääntymisterveys. Lehti vapaasti luettavissa digitaalisena.

Aineistot

Päätoimittaja valitsee lehdessä julkaistavat jutut. Ole aina ajoissa ennakkoon yhteydessä päätoimittajaan, jos haluat tarjota juttuideaasi lehteen. Lue myös Kirjoittajan ohje ennen kuin kirjoitat juttusi.

Kätilölehteen tarjottavat juttuideat, artikkelit ja kuvat lähetetään päätoimittaja Sanna Lönnforsille osoitteeseen
paatoimittaja (at) suomenkatiloliitto.fi.

Svenskspråkig redaktör: Anna Sundqvist
anna.sundqvist (at) suomenkatiloliitto.fi

Yhdistysten tapahtumat Kätilölehteen

Kätilöyhdistyksille on varattu oma palsta Kätilölehdestä. Jokainen yhdistys saa ilmoittaa lehdessä tapahtumistaan, kuten jäsenilloistaan, vuosikokouksistaan ja yhteisistä retkistään. Toivomme kaikkien yhdistysten käyttävän tätä mahdollisuuttaan!

Tarkemmat tiedot, aikataulut ja ilmoituslomake tästä linkistä!

Kätilölehden historiaa

Professori Gustaf Heinricius oivalsi jo 1800-luvulla, että ajan tasalla pysymiseksi on huolehdittava kätilöiden jatkokoulutuksesta ja siitä, että ammattikunnassa viriää elävä harrastus omaan elämäntehtävään. Tämä päämäärä mielessään hän perusti Kätilölehden, jonka ensimmäinen numero ilmestyi 1. tammikuuta 1896. Henricius jatkoi päätoimittajana aina kuolemaansa, vuoteen 1915 saakka. Hänen jalanjäljissään on seurannut 18 päätoimittajaa. 1.7.2022 alkaen Kätilölehden päätoimittajana on toiminut Sanna Lönnfors.

Vuonna 1906 perustettiin Suomen ruotsinkielisten kätilöiden aloitteesta ”Tidskrift för barnmorskor i Finland”. Vuonna 1963 ruotsinkielinen lehti liitettiin Kätilölehteen. Kun Kätilöliitto liittyi Tehyn yhteistyöjärjestöksi, se säilytti oman lehtensä, kun useimmat muut järjestöt lakkauttivat oman julkaisunsa.

Pitkä historia ei tarkoita paikalleen jämähtämistä: Kätilölehti on vuosien saatossa muuttanut muotoaan ja olemustaan maailman muutoksen mukana. Tämän päivän Kätilölehti tahtoo edelleen yhdistää jäsenkuntaa, välittää tietoa, vahvistaa ammatti-identiteettiä ja herättää ajatuksia. Samalla se haluaa modernin aikakauslehden tavoin myös viihdyttää ja ilahduttaa lukijoitaan.