Kätilöpäivät® 2023 – Kansainvälinen kätilönpäivä

Voiko mikään kätilönä olla parempaa kuin olla muiden kätilöiden ympäröimänä? Toki on – onhan meidän ammattimme hienoin ja parasta mitä on! Kätilönä saa tavata niin vastasyntyneitä, nuoria, nuoria aikuisia, tuoreita vanhempia, tai heitä, jotka toivovat tulevansa vanhemmiksi, heitä, jotka ovat ohittaneet hedelmällisen iän – kätilönä sinulla on mahdollisuus olla osa koko ihmisen elämänkaarta – mikä kunnia!

Kansainvälistä kätilönpäivää on vietetty 5 toukokuuta 1991 lähtien. Vuosittain kätilöt, kätilöliitot sekä heidän yhteistyökumppaninsa ympäri maailmaa haluavat nostaa esiin kätilötyön merkittävyyttä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Tämä vuoden teema on: “Together again: from evidence to reality”, mikä tuntuu ajankohtaiselta teemalta – saamme vihdoin tavata ja kokoontua kasvokkain – saamme kouluttautua ja kehittyä, ja viedä uutta tietoa eteenpäin omalle työpaikalle ja edelleen kätilöyteen. Kätilöt ympäri maailmaa kokevat yleensä vahvaa yhteenkuulumisen tunnnetta. Yhdessä voimme edistää tutkitun tiedon viemistä käytäntöön ja toteuttaa näyttöön perustavaa kätilötyötä.

Mahdollisuus saada tavata upeita kätilöitä ympäri maatamme, ja kuulla miten he voivat, antaa lisäarvoa koulutuspäiviin. Tämän kertaisten Kätilöpäivien teemana oli kätilöiden ammatillinen hyvinvointi ja kätilötyön hyvät käytännöt. On kullan arvoista saada verkoistoitua reilun 80 kollegan kanssa ja jakaa hyviä käytäntöjä! Luentojen annin lisäksi, mahdollisuus pysähtyä kätilökollegan kanssa, jutella keskeytyksettä, syödä lounasta tai juoda kahvia rauhassa, sekä tutustua näytteilleasettajien tuotteisiin, antaa lisäarvoa, jota ei voi mitata. Suunnitteluvaiheessa Kätilöliiton koulutustyöryhmän tavoitteena oli, että Kätilöpäivät lisäävät tietoa ja antavat käytännön vinkkejä ja toimintamalleja sekä työkaluja palautumiseen. Näiden lisäksi myös voimaannuttaminen arkeen ja työhön koettiin tärkeäksi. Kätilöliiton hallitus ja koulutustyöryhmä haluavat kantaa kortensa kekoon ja edistää kätilön hyvinvointia!

Hyvä kollega – Hyvää kansainvälistä kätilönpäivää juuri sinulle! Olet arvokas omana itsenäsi!

Mariette Pontán
varapuheenjohtaja
koulutustyöryhmän puheenjohtaja

Suomen Kätilöliitto – Finlands Barnmorskeförbund ry.